Osnova:
Tématem je analýza dat ze statistických radarů, které dlouhodobě sbírají data o rychlosti projíždějících vozidel. V bakalářské práci by měla být provedena rešerše tématu (rychlost a bezpečnost [1]) zakončená možnostmi využití rychlostních dat k dopravně inženýrským a bezpečnostním analýzám. Dále bude provedena statistická analýza dat [2] s interpretací výsledků ve vztahu k bezpečnosti.
Návaznost:
V návazné práci bude možné analyzovat časový a/nebo prostorový vývoj rychlosti. Na základě studia variací rychlosti a souvislostí s dalšími charakteristikami dopravního proudu bude možno nepřímo hodnotit bezpečnost vybraných míst [3].
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Mgr. Martin Kyselý
Projekt: RVO SENZOR
Škola/fakulta: VŠB, UPA
Osnova:
Magisterská práce zaměřená na rozhodovací mechanismy při řešení časoprostorových úloh v kontextu dopravního chování. Student realizuje empirické šetření, kdy sleduje zároveň objektivní jevy – projevené dopravní chování (např. pomocí GPS trackeru) a zároveň se zaměřuje na detekování angažovaných rozhodovacích mechanismů (např. následný rozhovor). Cílem je vytvořit kognitivně-behaviorální model dopravního chování.
Návaznost:
Údaje získané v magisterské práci a zpracovaný model je možné přímo využít při tvorbě dynamického multi-agentního modelu. Zjištění o rozhodovacích mechanismy a plánování jedince povede k větší realističnosti připravovaného modelu.
Literatura:
Vedoucí: Mgr. Čeněk Šašinka
Projekt: RODOS
Škola/fakulta: všechny školy/zaměření na kognitivní psychologii či sociologii či ekonomii
Osnova:
Tématem práce je analýza rizikových faktorů, které přispívají k nehodovosti na železničních přejezdech. V rámci bakalářské práce by měla být provedena rešerše k tématu [1], především pak analýza dostupných dat [2].
Návaznost:
V rámci navazující diplomové práce by měla být dostupná data shromážděna, příp. doplněna terénním šetřením. Data by měla být analyzována s cílem identifikace hlavních rizikových faktorů. Dalším krokem analýzy by bylo vytvoření predikčního modelu nehodovosti [3].
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Mgr. Zbyněk Janoška
Projekt: IDEKO
Škola/fakulta: VŠB, UPA
Osnova:
Magisterská práce zaměřená na ověření využitelnosti agentních mikrosimulačních modelů při hodnocení účinku dopravních opatření na dopravní chování obyvatel a dopravní systém. Součástí studie bude zpracování dat o dopravním chování obyvatel a sestavení modelu vybraného města/regionu.
Návaznost:
Na magisterskou práci je možné navázat studií porovnávající výstupy čtyř-stupňového modelu pro dopravní plánování a agentního modelu.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Petr Šenk, Ph.D.
Projekt: DOPIKOT
Škola/fakulta: všechny školy/zaměření na aplikovanou matematiku
Anotace:
Zvyšující se ceny ropných produktů podporují snahu nahradit vozový park vozidly s alternativními pohony. Porovnejte základní vlastnosti a technické parametry rovnocenných nákladních vozidel komunálních služeb, poháněných vznětovými motory a plynovými zážehovými motory. Analyzujte současné provozní náklady stávajících vozidel využívaných v komunálních službách vybraného statutárního města. Na jejich základě stanovte předpokládané provozní náklady a celkové náklady vlastnictví (TCO) adekvátních vozidel poháněných stlačeným zemním plynem. Proveďte ekonomické porovnání variant postupné obměny vozového parku komunálních služeb vybraného města.
Literatura:
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: Ing. Libor Špička
Škola/fakulta: UPA/DFJP, MU/ESF
Osnova:
V rámci bakalářské práce provede student vlastní měření a křivolakosti trasy pomocí GPS a následně tuto trasu vyhodnotí z hlediska bezpečnosti. K vlastnímu měření dostane zapůjčeno zařízení CDV a potřebnou literaturu (viz rešerše [1]). Náročnost práce spočívá zejména ve studiu zahraničních materiálů a vyhodnocení provedeného měření podle nastudovaných poznatků.
Návaznost:
V navazující diplomové práci je potom možné provést analýzu nehodovosti předmětné komunikace a navrhnout úpravy směrového vedení trasy v lokalitách identifikovaných v rámci bakalářské práce a to ve dvou variantách – nízkonákladová opatření a přestavba nebezpečných lokalit včetně odhadu nákladů (např. [2, 3]). K tomuto je opět možné využít zejména zahraniční literaturu (např. [4, 5]).
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Ing. Veronika Valentová
Projekt: RVO SMĚR
Škola/fakulta: VUT/FAST
Osnova:
Charakteristiky dopravního proudu (rychlost, intenzita, hustota) lze využít k popisu chování proudu a jeho kvality (UKD) [1, 2]. Cílem bakalářské práce je syntéza příslušné teorie a popis možností praktické aplikace za účelem hodnocení bezpečnosti provozu.
Návaznost:
Cílem navazující práce bude využití dostupných profilových dat k určení vztahu mezi UKD a bezpečností [3, 4] platného v podmínkách ČR.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Ing. Jan Novák
Projekt: RVO SENZOR
Škola/fakulta: VUT/FAST
Anotace:
Cílem diplomové práce bude na základě měření úrovně znečištění ovzduší pevnými částicemi a vybranými organickými a anorganickými škodlivinami na modelových lokalitách provést kvantifikaci zdrojů těchto částic s využitím vybrané metody vícerozměrné statistické analýzy (analýza hlavních komponent, faktorová analýza apod.).
Literatura:
Projekt: vav-quantemis
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: RNDr. Jiří Huzlík
Škola/fakulta: UPA/DFJP, MU/PF, UPOL/PF
Anotace:
Cílem diplomové práce bude na základě znalosti základních vlastností a parametrů metody malé vzdálenosti - The Close Proximity Metod - srovnat výhody s dalšími postupy pro porovnávání měření dopravního hluku na různých površích vozovek pro různé složení silniční dopravy sloužícími k vyhodnocení různých typů povrchů vozovek. Bude posouzena možnost využití výsledků pro trvale udržitelný rozvoj dopravy i snižování negativních účinků na životní prostředí a zdraví člověka díky účinnému omezení nadměrné hlukové zátěže ze silniční dopravy. Bude provedena analýza jednotlivých měřících zařízení – měřících přívěsů.
Literatura:
Projekt: vav-hluk-ta
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: Ing. Vítězslav Křivánek, Ph.D.
Škola/fakulta: UPA/DFJP, VUT/FA, VUT/FAST
Anotace:
Cílem diplomové práce bude na základě znalosti základních vlastností a parametrů statistické metody při průjezdu - The statistical pass-by method - srovnat výhody s dalšími postupy pro porovnávání dopravního hluku na různých površích vozovek pro různé složení silniční dopravy sloužícími k vyhodnocení různých typů povrchů vozovek. Bude posouzena možnost využití výsledků pro trvale udržitelný rozvoj dopravy i snižování negativních účinků na životní prostředí a zdraví člověka díky účinnému omezení nadměrné hlukové zátěže ze silniční dopravy. Bude vypracována metodika pracovního postupu pro měření a zpracování získaných dat.
Literatura:
Projekt: vav-hluk-ta
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: Ing. Vítězslav Křivánek, Ph.D.
Škola/fakulta: UPA/DFJP, VUT/FA, VUT/FAST
Osnova:
Dopravní mikrosimulace lze využít k modelování výskytu dopravních konfliktů [1 – 3]. Klíčovým bodem je však kalibrace modelu [4] – aby konflikty předpovězené modelem odpovídaly skutečným konfliktům. Cílem bakalářské práce bude rešerše problematiky s nastíněním možností praktické aplikace.
Návaznost:
Dále lze navázat vytvořením modelu konkrétního místa a provedením mikrosimulace; následně srovnáním se skutečností a kalibrací modelu.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Ing. Jiří Apeltauer
Projekt: KONFLIKT
Škola/fakulta: VUT/FAST, UPA
Osnova:
Cílem práce by bylo bilancovat stávající zkušenosti s užíváním takových systémů na ŽP a návrhy na jejich rozvoj pro prevenci a represi.
Literatura
Vedoucí: Ing. Pavel Skládaný
Škola/fakulta: VUT, ČVUT, UPA
Osnova:
Cílem práce bude návrh variant úprav relevantních legislativních předpisů pro zvýšení účinnosti postihu přestupců na železničních přejezdech z pohledu silničního provozu.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Pavel Skládaný
Škola/fakulta: VUT, ČVUT, UPA
Návrh osnovy:
Vedoucí: Ing. Alena Daňková, alena.dankova@cdv.cz, tel: 549 429 360, mob: 602 363 846
Škola/fakulta: MU/ESF
Návrh osnovy:
Vedoucí: Ing. Alena Daňková, alena.dankova@cdv.cz, tel: 549 429 360, mob: 602 363 846
Škola/fakulta: MU/ESF
Osnova:
Magisterská práce zaměřená na návrh a ověření metodiky pasivního sběru dat o prostorové mobilitě obyvatel a návrh algoritmů ke klasifikaci klíčových atributů dopravního chování (typ použitého dopravního prostředku, typ vykonávané aktivity).
Návaznost:
Na magisterskou práci je možné navázat studií, která bude zaměřena na detailní porovnání výstupů z pasivního sběru dat s daty získanými z průzkumů spočívajících na přímém dotazování.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Petr Šenk, Ph.D.
Projekt: DOPIKOT
Škola/fakulta: všechny školy/zaměření na aplikovanou matematiku
Anotace:
Cílem diplomové práce bude vypracování optimálního návrhu silniční komunikace z hlediska hlukové zátěže, který bude akceptovat dopravní, akustické a stavební požadavky. V okolí navrhované komunikace bude modelována akustická situace prostřednictvím relevantního softwaru a analyzováno hlukové zatížení obyvatel. V problematických úsecích budou navržena vhodná protihluková opatření a simulován jejich vliv na zatížení dopravním hlukem. Výsledná varianta bude vybrána na základě posouzení vzhledem k výším hlukových hladin, ekonomické efektivnosti a dalším směrodatným kritériím.
Literatura:
Projekt: vav-hluk-ta
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: Ing. Vítězslav Křivánek, Ph.D.
Škola/fakulta: UPA/DFJP, VUT/FA, VUT/FAST
Osnova:
Tématem práce je analýza vzniku, evidování a zpracování nehodových dat [1 – 4] s ohledem na jejich obsah, kvalitu a objektivnost z pohledu dopravního inženýrství [5, 6]. Cílem bude získání přehledu o celém procesu a jeho kritické zhodnocení z hlediska objektivnosti dat a jejich využitelnosti k analýzám bezpečnosti silničního provozu [7].
Návaznost:
V rámci diplomové práce bude možné záběr práce rozšířit i o další množiny dopravně inženýrských dat [6, 8], příp. navrhnout systém jejich integrace a pilotně jej lokálně otestovat.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Ing. Jan Novák
Projekt: RVO VEOBEZ plus
Škola/fakulta: VŠB, UPA
Osnova:
Tématem je prověření možnosti využití městských kamerových systémů (správci komunikací, Policie ČR ad. [1]) ke sběru dat pro analýzu bezpečnosti prostřednictvím dopravních konfliktů [2]. V rámci bakalářské práce bude provedena rešerše doplněná přehledem konkrétních možností (technických i administrativních), i s ohledem na automatizaci videodetekce [3 – 5].
Návaznost:
V navazující diplomové práci budou zjištěné skutečnosti z bakalářské práce ověřeny na případové studii. Výsledkem bude hodnocení místa s využitím dopravních konfliktů. Výsledky získané videoanalýzou mohou být srovnány s tradičními postupy [3, 6].
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros; Ing. Jan Novák
Projekt: KONFLIKT
Škola/fakulta: ČVUT/FD, ČVUT/FSv, VŠB/FS, VŠB/FAST, UPA
Osnova:
Česká literatura [1, 2] uvádí, že sledování dopravních konfliktů se většinou provádí po dobu jedné hodiny. Zahraniční zdroje však uvádí rozdílné hodnoty [3]. Cílem práce bude prověření vhodnosti této délky sledování. Student provede delší sledování na vybraném místě (např. 6 hodin ve 3 dnech po sobě) a vyhodnotí zjištěné rozdíly v rámci hodinových sledování.
Návaznost:
Dále lze navázat návrhem a prověřením metodiky, která zohlední ideální dobu sledování s uvážením zjištěných kladů a záporů stávajících přístupů.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros
Projekt: KONFLIKT
Škola/fakulta: ČVUT/FD, ČVUT/FSv, VŠB/FS, VŠB/FAST, UPA
Osnova:
Student si vybere křižovatku a provede její hodnocení dvěma metodami: (1) na základě dopravních nehod [1], (2) na základě sledování dopravních konfliktů [2, 3]. Práce bude obsahovat rešerši, popis analýzy, její vyhodnocení a závěry. Cílem práce je srovnat klady a zápory obou přístupů.
Návaznost:
Dále lze navázat návrhem a prověřením takové metodiky, která vyjde ze zjištěných kladů a záporů obou zmíněných přístupů. Cílem je univerzální metodika hodnocení bezpečnosti [4].
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros
Projekt: KONFLIKT
Škola/fakulta: ČVUT/FD, ČVUT/FSv, VŠB/FS, VŠB/FAST, UPA
Osnova:
Cílem práce je srovnání dvou přístupů ke sledování dopravních konfliktů: podle ČVUT [1] a podle VŠB-TU [2]. Student provede literární rešerši a vlastní sledování; na těchto základech pak srovná uvedené metody s cílem srovnání jejich kladů, záporů a vzájemných rozdílů.
Návaznost:
Dále lze navázat návrhem a prověřením univerzální metodiky sledování dopravních konfliktů s uvážením kladů a záporů stávajících metod. Téma lze dále rozšířit i o vyhodnocení dopravních konfliktů. Zde lze prověřovat např. způsoby výpočtu ukazatele konfliktnosti nebo volbu prahové hodnoty konfliktnosti při srovnávání lokalit.
Literatura:
Vedoucí: Ing. Jiří Ambros
Projekt: KONFLIKT
Škola/fakulta: ČVUT/FD, ČVUT/FSv, VŠB/FS, VŠB/FAST, UPA
Návrh osnovy:
Vedoucí: Ing. Pavel Šmarda, pavel.smarda@cdv.cz, tel: 548 423 731, mob: 602 285 124
Škola/fakulta: MU/ESF
Anotace:
Cílem diplomové práce bude měření obsahu těkavých organických látek, zejména benzenu a 1,3-butadienu, v ovzduší kabiny motorových vozidel, včetně ověření techniky měření nebo odběru vzorku. Měření budou prováděna na různých trasách a s různým způsobem ventilace uvnitř kabiny vozidla. Výsledky budou porovnány s limity pro vnitřní prostředí a s vnějšími koncentracemi. Na základě zjištěných výsledků budou odhadnuta zdravotní rizika pro přepravované osoby.
Literatura:
Projekt: rvo-d2-2012
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: RNDr. Jiří Huzlík
Škola/fakulta: UPA/DFJP, UNOB/FME, TU-VŠB/FBI
Osnova:
Magisterská práce zaměřená na analýzu vlivu dopravních podmínek území a jeho vlivu na případné negativní demografické trendy.
Návaznost:
Rozsá hlejší analýzy marginalizace venkovských regionů.
Literatura:
Vedoucí: Mgr. Emil Drápela, Ph.D.
Škola/fakulta: MU/Geografický ústav
Anotace:
Práce bude zaměřena na zjištění podílu těkavých organických látek v ovzduší pocházejících z dopravy. Jedná se o látky, které mají škodlivé účinky na zdraví člověka, případně se podílejí na vzniku fotochemického smogu (např. benzen, toluen, etylbenzen, xyleny). Budou měřeny průběhy koncentrací těchto látek v okolí vybraných komunikací s využitím kontinuálně (event. diskontinuálně) pracujícího měřicího zařízení, současně s intenzitou dopravy s rozlišením na jednotlivé kategorie vozidel. Dále bude provedeno měření na lokalitě nezatížené dopravou pro zjištění jejich pozaďových koncentrací. S využitím statistických metod bude proveden odhad podílu dopravy na celkovém znečištění ovzduší (korelace, regrese, apod.).
Literatura:
Projekt: vav-quantemis
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: RNDr. Jiří Huzlík
Škola/fakulta: MU/Přírodovědecká, UPA/DFJP
Osnova:
Magisterská práce zaměřená na vytvoření obecné mentální mapy daného území. Student realizuje empirické šetření, jehož cílem je sledovat atributy objektů v prostředí a jejich vliv na vnímání a rozhodovací mechanismy při řešení časoprostorových úloh v kontextu dopravního chování. Součástí práce bude posouzení rozdílů v dopravním chování v případě kompletní informace a nekompletní informace ve formě mentální mapy.
Návaznost:
Navazující práce může spočívat v integraci mentálních map do agentních mikrosimulací pro dopravní plánování.
Literatura:
Vedoucí: Mgr. Čeněk Šašinka
Projekt: RODOS
Škola/fakulta: všechny školy/zaměření na kognitivní psychologii či geografii
Osnova:
Magisterská práce zaměřená na evaluaci kartografických děl a detekci mechanismů angažovaných ve vnímání ovlivňující způsob interpretace zobrazovaných dat. Totožná prostorová data lze zobrazit alternativními kartografickými metodami, přičemž samotná forma zobrazení má výrazný vliv na to, jakým způsobem bude zobrazovaný jev či situace vnímána a interpretována. Student připraví experimentální výzkumný design na dostupném softwaru (např. MuTeP).
Návaznost:
V rámci magisterské práce mohou být evaluovány mapové podklady připravované pro praktické užití. Na magisterskou práci je možné navázat studií, která dané téma propracovává více do hloubky nebo popř. je možné realizovat sběr dat na specifické populaci např. pracovnících operačního střediska PČR. Vzhledem k objektivní povaze realizované výzkumné počítačové baterie je možné vždy plně kontrolovat kvalitu práce studenta a tím i přínos a spolehlivost získaných údajů.
Literatura:
Vedoucí: Mgr. Čeněk Šašinka
Projekt: OPERA/RODOS
Škola/fakulta: všechny školy/zaměření na kognitivní psychologii či geografii
Anotace:
Práce bude zaměřena na výběr indikátorů (škodlivin) možného znečištění prostředí způsobeného materiály použitými při stavbě vozovek a sledování koncentrace těchto indikátorů ve vodách, procházejících tělesem komunikace. Získané výsledky budou porovnány s příslušnými normami a budou sloužit jako vstupní data pro hodnocení zdravotních rizik dle metodik EPA.
Literatura:
Vedoucí: Mgr. Roman Ličbinský
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Projekt: zahr-reroad
Škola/fakulta: UPA/DFJP, VUT/FAST
Anotace:
Cílem diplomové práce bude specifikace posypových materiálů standardně používaných k zimní údržbě komunikací na území ČR (zdrsňovací i rozmrazovací) a stručný popis jejich fyzikálně chemických vlastností. S využitím zákonů, norem a technických předpisů vymezit možnosti použití těchto materiálů k ošetření komunikací na našem území (běžné komunikace, komunikace ležící v ochranném pásmu vod nebo v oblasti se zvláštním režimem ochrany přírody). Na základě získaných poznatků z literatury bude popsáno znečištění půd v okolí komunikací chloridy. Bude proveden výběr cca dvou (tří) lokalit s vysokou intenzitou dopravy a častým užíváním chemických rozmrazovacích materiálů v zimním období a stanovena míra kontaminace půd chloridy na těchto lokalitách. Na základě získaných výsledků bude zhodnocen vliv chemických rozmrazovacích materiálů na půdy v okolí komunikací.
Literatura:
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: RNDr. Jiří Huzlík
Škola/fakulta: UPA/DFJP, VUT/FAST
Anotace:
Cílem diplomové práce bude na vybraném jádrovém městě (nad 20 000 obyvatel) a jeho příměstské zóně provést pomocí GIS nástrojů analýzu změn ve funkčním využívání urbánní a sub urbánní krajiny na základě dostupných topografických map a ortofotosnímků v několika dostupných časových řezech (v současnosti jsou celorepublikově dostupné od roku 2003 v tříletých intervalech). Získané výsledky vyhodnotit z hlediska stability krajiny, vývoje počtu obyvatelstva a změn v dopravních intenzitách na silnicích získaných ze Sčítání dopravy (2000, 2005 a 2010).
Pozn.: Téma lze v případě zájmu vypsat i vícekrát, přičemž každý ze studentů se bude zabývat jiným regionem.
Literatura:
Projekt: vav-půda
Výzkumný program: Doprava a životní prostředí
Vedoucí: Mgr. Ivo Dostál; RNDr. Leoš Pelikán, Ph.D.
Škola/fakulta: MU/PF, UPOL/PF, UPA